قهوه حاوی کافئین بوده، یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی آن در مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی بسیار شناخته شد.

قهوه حاوی کافئین بوده، یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی آن در مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی بسیار شناخته شده است. این انرژی به این دلیل است که کافئین گیرنده‌های یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می‌کند و باعث افزایش سطح سایر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز شما می‌شود که سطح انرژی در بدن را تنظیم می‌کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از محیانیوز، حدود نصفی از مردم جهان هر روز قهوه می‌نوشند یا از محصولات نشأت گرفته از قهوه استفاده می‌کنند. خبر خوب برای این گروه این است که قهوه فواید زیادی برای سلامتشان دارد.
قطعا درباره برخی عوارض جانبی قهوه شنیده‌اید اما با وجود این تبلیغات منفی باید بدانید که قهوه برای تندرستی بسیار مفید است. وقتی پای قهوه به میان می‌آید، انبوهی از مطالعات و بررسی‌ها تایید می‌کند که نوشیدن قهوه به‌طور مرتب در بین افراد سالم (در حد ۲ تا ۳ فنجان در روز) در مقایسه با افرادی که کمتر و حتی اصلا قهوه نمی‌نوشند، با نتایج مثبت گوناگونی برای سلامت در ارتباط است. در واقع، بسیاری از مردم دقیقاً زمانی که از خواب بیدار می‌شوند به فنجان قهوه روزانه خود وابسته هستند تا روز خود را با آن شروع کنند. قهوه علاوه بر اثرات انرژی زا، با فهرست بلندبالایی از فواید سلامتی بالقوه مرتبط است که دلیل بیشتری برای دم کردن آن به شما می‌دهد. در این مطلب نگاهی عمیق به این ۱۱ مورد از مزایای برتر قهوه می پردازیم تا دیگر با خیال راحت آن را بنوشید.
۱. سطح انرژی را بالا می‌برد: قهوه حاوی کافئین بوده، یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی آن در مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی بسیار شناخته شده است. این انرژی به این دلیل است که کافئین گیرنده‌های یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می‌کند و باعث افزایش سطح سایر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز شما می‌شود که سطح انرژی در بدن را تنظیم می‌کنند.
۲. مغز سالم با قهوه: قهوه به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند. بر اساس یک بررسی از ۱۳ مطالعه، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در خود کاهش می‌دهند.
۳. افزایش کارآیی هنگام ورزش: پژوهش‌ها حاکی از این است که کافئین بر افزایش کارآیی در ورزش تاثیرگذار است. کافئین می‌تواند عملکرد استقامتی بدن انسان در ورزش‌هایی مانند دو، شنا و دوچرخه‌سواری را تقویت کند. همچنین می‌تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات کمک کند.
۴. جلوگیری از ابتلا به سرطان: قهوه برشته شده تیره به خاطر داشتن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها شهرت زیادی دارد. برای فهم منبع و مکانیسم این خاصیت، بررسی‌ای برای مشاهده ماهیت شیمیایی قهوه برشته شده نسبت به خواص آنتی‌اکسیدانی آن انجام گرفت که در آن اجزای شیمیایی‌ای که از دانه‌های قهوه برشته شده در درجه حرارت بالا گرفته شده است، تجزیه و تعیین کیفیت شدند. این نتایج نشان داد که در قهوه برشته، ترکیباتی به نام فراورده‌های واکنشی میلارد (MRPs) است دارای مقدار زیادی خواص آنتی‌اکسیدانی است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.
۵. مدیریت وزن: بر اساس برخی تحقیقات، قهوه می‌تواند ذخیره چربی را تغییر داده و از سلامت روده حمایت کند، که هر دو ممکن است برای مدیریت وزن مفید باشند. به عنوان مثال، مصرف بیشتر قهوه می‌تواند با کاهش چربی بدن، به ویژه در مردان، باعث کاهش وزن شوند. علاوه بر این، افرادی که یک تا دو فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشیدند، ۱۷ درصد بیشتر احتمال دارد که سطح فعالیت بدنی توصیه‌شده را انجام دهند.
۶. قهوه؛ داروی ضد افسردگی: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر افسردگی و حتی با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی مرتبط باشد. بر اساس یک بررسی از هفت مطالعه، هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می کنند با ۸ درصد کاهش خطر افسردگی مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن حداقل چهار فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن فقط یک فنجان در روز با خطر ابتلا به افسردگی به میزان قابل توجهی همراه است.
۷. کاهش خطر بیماری نقرس: مصرف طولانی‌مدت قهوه با کاهش خطر بیماری نقرس در مردان و زنان در ارتباط است. این کاهش خطر قابل توجه در این بررسی، در افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، مشاهده شده است.
۸. سلامت کبد: جالب توجه است، که قهوه می‌تواند باعث سلامت کبد شده و از ابتلا به بیماری‌های کبد جلوگیری کند. به عنوان مثال، نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز با میزان کمتر زخم کبد و سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد مرتبط است.