توجه به روابط عمومی ها نیاز می رود در دستور کار تصمیم سازان و مدیران ارشد دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

یادداشت مدیرمسئول- عبدالرضا عزیزکمالی/// در روز ارتباطات و روابط‌عمومی قرار داریم که فرصت خوبی بود تا خودمان را در این عرصه بازیایی کنیم و با شناسایی نقاط قوت و ضعف و مسائل و مشکلات، حرکت صعودی و رو به جلو داشته باشیم زیرا بدون روابط عمومی پویا، هر اداره و سازمانی در کسب و کار خود موفق و اثربخش نخواهد بود.


توجه به روابط عمومی ها از امور اصلی و مهمی است که نیاز می رود در دستور کار تصمیم سازان و مدیران ارشد دستگاههای اجرایی قرار گیرد.


هرچه روابط عمومی ها را تقویت نماییم سبب خواهد شد تا حلقه ارتباطی مردم و مسئولین گسترده تر شده و ضمن اعتمادآفرینی، خدمات و تلاش آن نهاد به بهترین نحو ممکن و آنگونه که شایسته است به اطلاع مردم برسد.


خوشبختانه در سال های اخیر نگاه خوبی نسبت به روابط عمومی در کشور وجود داشته است اما هنوز رویکرد سابق در شهرستان ها وجود دارد و روابط عمومی به شکل سنتی اداره می گردد.


نیاز است رویکرد جدیدی در حوزه روابط عمومی شهرستان ها ایجاد گردد و روابط عمومی منفعل را به روابط عمومی فعال تبدیل کنیم.


متاسفانه از مهم ترین مسائلی که در حوزه روابط عمومی ها وجود دارد عدم استقلال واحد روابط عمومی است که شاهد هستیم بسیاری از مدیران روابط عمومی ها علاوه بر حضور در این مسئولیت، کارهای دیگری هم در آن نهاد و سازمان به آنان محول گردیده است که همین امر سبب پایین آمدن راندمان کاری و پویایی و نشاط می شود.


روابط عمومی ها در شرایط کاری سختی فعالیت می نمایند و قالب این عزیزان از کمترین امکانات زیرساختی برای فعالیت خود محروم هستند که در بسیاری موارد شاهد هستیم که تلفن همراه مدیر روابط عمومی نقش دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری و لپ تاب آن اداره را ایفا می نماید.


یکی از مهم ترین موانع در راستای دستیابی به روابط عمومی پویا، عدم اطلاع مدیران روابط عمومی ها و کارشناسان این عرصه در مورد دانش های روز و جدیدترین دستاوردها است که نیاز می رود دوره های آموزشی مدون و سازمان دهی شده برای فعالان این عرصه برگزار شود.


امروز باید همه ابزارها در راستای تحقق روابط عمومی آنلاین باشد تا در این دنیای گسترده اخبار و اطلاعات که اخبار از سوی رسانه ها، شهروند خبرنگاران و مردم در فاصله ثانیه جابجا می شود؛ آن روابط عمومی عقب نماند.


روابط عمومی به عنوان قلب تپنده و چشم و گوش و زبان یک سازمان است که ضرورت پیدا می نماید از کلیه اخبار و رویدادها و اتفاقات محل کارش آگاهی کامل داشته باشد تا در مواقع نیاز بتواند بهترین بازخورد را داشته باشد.


یکی از مهم ترین مسائلی که در دوره جدید روابط عمومی ها جلوه گری می کند بحث روابط عمومی بحران است که متاسفانه در این حوزه آسیب های بسیاری وجود دارد که شاهد هستیم اتفاقی مهم در حوزه کاری یک دستگاهی اتفاق می افتد، اطلاع رسانی می شود و افکار عمومی در مورد آن قضیه شکل می گیرد تازه روابط عمومی مانده است آن را به چه شکلی سامان دهی نماید در حالی که روابط عمومی می بایست در خط مقدم قرار داشته و هدایتگر باشد.


همچنین نیاز است باور مدیران نسبت به روابط عمومی و نقش ارزشمند آن در توسعه اعتمادآفرینی، آگاهسازی و... تغییر نماید و به این نتیجه برسند که با یک روابط عمومی پویا می توانند در مسیر بهتری قرار گیرند.


در پایان روز ارتباطات و روابط عمومی را خدمت همه فعالان این عرصه در ادارات، دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و موسسات خصوصی گرامی می داریم و امیدواریم بهترین ها در انتظارشان باشد.